استرس مادر تمام بیماری هاست . این عارضه که به پای ثابت زندگی شهرنشینی تبدیل شده روز به روز در حال افزایش است .نزدیک به ۲۰ درصد از بزرگسالان امریکا از اختلالات اضطرابی رنج می برند این درصد تقریبا حدود ۴۰ میلیون نفر می شود! البته بسیاری از محققان اعتقاد دارند این تعداد حدود ۳۰% است چرا که بیشتر افرادی که اختلال اضطرابی دارند تشخیص داده نشده اند و یا اصلا نمی دانند که اضطراب دارند.

اینطور به نظر می رسد که استرس بخشی از زندگی مدرن شده است و ما تنها کاری که باید انجام دهیم این است که با آن مقابله کنیم، این گفته به نوعی درست است استرس محل کار،مدرسه،…. ۴۱ % کارکنان و نیمی از دانشجویان از استرس بالا رنج می برند.

گاهی اوقات رفتن به خانه  استراحت کردن باعث می شود ما کمی از استرس دور شویم.

حتما همه ما لذت تجربه خوردن  خوراکی مورد علاقه مان را به همراه دیدن فیلم مورد علاقه مان داشته ایم ، اما آیا این کاری که می کنیم صحیح است؟

برخی از لذت هایی که انجام می دهیم ممکن است به جای کاهش استرس باعث افزایش آن شود.

در اینجا به ۸ عادت استرس زا که در زندگی رومزه شما وجود دارد می پردازیم.

نیمکت نشین نباشیم

بله فعالیت های روزانه شما تاثیر زیادی در روحیه شما دارند. ورزش مداوم تاثیر زیادی در سلامت شما دارد زیرا باعث کاهش استرس شما می شود!

به گفته محققان ده دقیقه ورزش کردن در روز (البته ۳۰ دقیقه در طول روز توصیه می شود.) می تواند هوشیاری و تمرکز را بهبود بخشد.

ورزش اندورفین تولید می کند و به این ترتیب باعث کاهش استرس می شود.

زمانی که زمان زیادی را در رختخواب می مانید باعث می شود شانس کاهش استرس را از خود بگیرید ، خواب خود را تنظیم کنید و به این ترتیب روحیه خود را تثبیت کنید.

ورزش کنید!….. نگران نباشید ورزش کردن قرار نیست خیلی سخت باشد ، می توانید برای پیاده روی به بیرون بروید. یا  یک  تمرین یوگا ساده را روزانه انجام دهید.

 

پرش از وعده های غذایی

آیا عادتهای غذایی شما نامنظم است؟ آیا شما از خوردن وعده های غذایی امتناع می ورزید زیرا وقتی برای آن ندارید؟ خوب باید به شما بگویم این کار باعث ایجاد استرس در شما می شود.

پرش از وعده های غذایی و دیر خوردن غذا باعث می شود مواد مغذی که برای تولید انرژی در بدن شما مورد نیاز هستند از بین بروند. وقتی به اندازه کافی غذا نمی خورید سطح قند خون شما کاهش پیدا می کند وباعث احساس اضطراب،تحریک پذیری و لاغری شما می شود.

می خواهید احساس آرامش و خوشبختی کنید؟غذاهایی مانند انواع توت ها ، اسفناج و ماهی را بخورید که به ترتیب دارای آنتی اکسیدان ها ، ویتامین B و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. همه این غذاها و مواد مغذی موجود در آنها باعث بهتر شدن خلق و خو د دفع افسردگی می شوند.

تکرار کردن راه درست

باید بدانید منظور ما صرفا زمان درست برای غذا خوردن نیست، بلکه در کنار آن شما باید غذاهای سالم نیز بخورید.

اگر زمان های کمی غذای سالم می خورید بهتر است دوباره به عادت های غذایی خود فکر کنید. مطالعات نشان می دهد خوردن غذاهای چرب باعث بی اثر شدن قرص های افسردگی می شود.

اعتیاد به خوردن قهوه

بسیاری از ما ممکن است برای اینکه صبح خواب از سرمان بپرد قهوه بخوریم، باید بگویم خوردن قهوه برای افرادی که مستعد اضطرا هستند مناسب نیست.

خوردن قهوه باعث تحریک اعصاب ما می شود و حالت فیزیولوژی بدن ما شبیه  به حالت فرار از موقعیت های ترسناک و خطرناک است. این باعث می شود که ما انرژی بیشتری بخواهیم و سعی کنیم آگاهتر باشیم، اما این تحریک همچنین بدین معنی است که ما بخواهیم با علائمی مانند تپش قلب،عرق کردن کف دست،ناراحتی معده،لرزش بدن مقابله کنیم.

آیا جز افرادی هستید که مستعد اضطرابند؟ در این صورت ممکن است به نفع شما نباشد که روزانه ۲ یا ۳ لیوان قهوه بخورید.

یک جایگزین خوب برای قهوه که می تواند مارا بیدار کند یک لیوان آب سرد همراه با لیمو یا خیار یا هردو آنها با هم است.

 

سرگرم شدن از طریق رسانه های اجتماعی

اکثر ما معمولا زمان آزاد خود را در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیسبوک می گذرانیم. اما استفاده بیش از حد از این شبکه های اجتماعی می توانند برای سلامت ما مضر باشند.

زمانی که شما اکثر زمانهای خود را در شبکات اجتماعی می گذرانید این کارشما را از انجام امور مهم زندگی و کار کردن باز می دارد. اگر شما ۲ ساعت از وقت خود را در اینستاگرام بگذرانید و باعث شود به کار مهمی که قرار بوده انجام دهید نرسید باعث پشیمانی و اضطراب شما می شود.

سایت ها و رسانه های اجتماعی اغلب جنبه رقابتی و تبلیغاتی دارند و معمولا بخش های زیبای زندگی برخیی از افراد را نشان می دهند، شما با دیدن زندگی مرفه آنها ممکن است به این فکر کنید که زندگی شما در برابر زندگی آنها بی ارزش است و احساس حسادت و ناراحتی کنید.

گوشی خود را مدتی کنار بگذارید!

با واقعیت سر و کارداشته باشید و زمان بیشتری را با دوستان و عزیزان خود بگذرانید آنها باعث احساس خوب و احساس شادی در شما می شوند.

نمی خوابید!

برای اینکه احساس شادابی و سلامت در طول روز داشته باشید به ۷ ساعت خواب در روز نیاز دارید. هرچه کمتر بخوابید شما اثرات کمبود خواب را به وضوح مشاهده خواهید کرد ،این اثرات شامل: افزایش استرس ، بی ثباتی خلق و خو ، عملکرد ضعیف شناختی و کاهش سیستم ایمنی بدن است.

کمبود خواب هم چنین می تواند باعث اضطراب مقدماتی شود  یعنی اضطرابی که قبل از انجام کارها بوجود می آید مانند : رفتن سرکار،صحبت کردن در جمع،امتحان .

برای خواب خود یک برنامه دقیق تنظیم کنید ، ساعت خواب خود را مشخص کنید.

می خواهید نیمه شب بخوابید؟ساعت ۱۱ برای خواب آماده شوید

قبل از خواب از وسایل الکتریکی مانند گوشی و تلویزیون استفاده می کنید؟ این وسایل مغز شما را بیدار نگه می دارند و مانع از خوابیدن شما می شوند بهتر است قبل از خواب به جای استفاده از این وسایل کتاب بخوانید و یا اینکه مراقبه انجام دهید.

تنهایی سپری کردن زمان

در جمع بودن می تواند برای افراد ی  که از اضطراب رنج می برن مفید باشد .گذراندن وقت با افراد دیگر می تواند باعث کاهش علائم اضطراب شود. سپری کردن زمان با افرادی که حامی شما هستند و آنها را دوست دارید باعث بوجود آمدن دلبستگی ایمن در شما می شود و همین امر موجب بهبود عملکرد اجتماعی شما و ایجاد شادی در شما می شود.

گاهی تنها بودن برای ما مهم است مخصوصا برای افراد درونگرا اما بودن در جمع نیز به همان اندازه برای ما اهمیت دارد پس سعی کنید همیشه بین این دو موضوع تعادل ایجاد کنید.

گوش دادن به موزیک های غمگین

بله آهنگ های غمگین می تواند بر احساسات شما تاثیر بگذارد. احساسات و تأثیر آهنگهایی که گوش می دهید تأثیر مستقیم بر احساسات فعلی شما دارند.اگر احساس اضطراب و ناراحتی می کنید اصلا به نفع شما نیست که موزیک غمگین گوش بدهید. آن لحن غم انگیز غم و اندوه و اضطرابی را که احتمالاً احساس می کنید ، تشدید می کند. دفعه بعد که احساس ناراحتی یا اضطراب کردید ، به آهنگی شادگوش دهید!

یک لیست پر از آهنک های آرامش بخش و شاد باری خود تهیه کنید و بوسیله آن شادی وآرامش  خود را بیابید.

 

در پایان به یاد داشته باشید این عادت ها برای همه افراد به طور ۱۰۰ % استرس ایجاد نمی کنند اما میتوانند ضریب اضطراب را بالا ببرند.

شما در مورد این مقاله چه فکر می کنید؟ کدامیک از موارد ذکر شده را داشتید که باعث اضطراب شما شده؟

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.