هر کسی در بعضی از موارد استرس تجربه کرده است ،حتی عده ی زیادی  اضطراب بالینی را ممکن است تجربه کرده باشند. استرس چیست؟ چه اتفاقی هنگام اضطراب بر بدن شما می افتد؟ و استرس چه تاثیری بر رگ های شما می گذارد؟

استرس معمولا به عنوان حالت فشار روحی یا احساس و در واقع فشار روانی تعریف می شود.

افراد هنگام استرس و اضطراب تخلیه منفی یا عاطفی د جسمی را تجربه می کنند. اضطراب در روانشناسی به عنوان احساس نگرانی ،عصبی بودن یا دلهره داشتن راجع به نتیجه نامشخص می باشد. وقتی فرد دچار تهدید واقعی و یا تصور شده می شود در واقع اضطراب بالینی دارد و ممکن است گاهی اوقات شما آن را تجربه کرده باشید حتی وقتی تهدید واقعی وجود ندارد. هریک از این دو تعریف، به جنبه های ذهنی و روانی توجه دارند،اما مطمئنا اضطراب و استرس جنبه های جسمی زیادی دارد.

در ادامه در مورد چگونگی تاثیر اضطراب و استرس بر بدن صحبت خواهیم کرد.

سیستم عصبی

استرس و اضطراب می تواند شما را عصبی کند. استرس و اضطراب باعث واکنش ستیزانه و جنگ جویی می شود و می تواند اندکی این احساس ها را فعال کند. این واکنش مربوط به سیستم عصبی سمپاتیک و پاراسمپاتیک  می باشد. هر دو سیستم بخشی از سیستم ارادی (خود مختار) مرکزی می باشد. که اکثر عملکر د بدن را این سیستم ها کنترل می کنند مانند: تنفس ، هضم غذا ضربان قلب و ….

تفاوت اصلی این دو سیستم

سیستم پاراسمپاتیک وظایف آرام بودن و استراحت بدن را برعهده دارد مانند پایین آوردن ضربان قلب و مراقبت و هضم دستگاه گوارش اما سیستم سمپاتیک وظیفه عملکرد و کارکرد بخش های مختلف بدن را برعهده دارد مانند بالا رفتن تعداد تنفس و افزایش حجم ریه ها و افزایش ضربان قلب که  باعث می شود اکسیژن بیشتری به عضلات برسد. در این حالت سیستم پاراسمپاتیک سرکوب می شود و هضم غذا کند می شود.

هنگامی که شما استرس دارید سیستم عصبی شما فعال می شود حتی گاهی اوقات شاید بیش فعال شود. در این صورت هضم غذا کند می شود که این روند بسیار بد باشد.پس به طور کلی سیستم پاراسمپاتیک مسئول استراحت و سیستم سمپاتیک مسئول فعالیت می باشد و آن ها تاثیرات متفاوتی بر هضم دارند. فرآیند هضم غذا در حالت استراحت بهتر انجام می شود. بنابراین این دو سیستم در هنگام استرس اثرات متفاوتی بر بدن اعمال می کنند.

استرس و اضطراب باعث می شود بدن حالت فعال داشته باشد در واقع سیستم سمپاتیک فعال می شود پس روند هضم غذا سرکوب می شود و این عمل باعث می شود هضم غذا به آهستگی رخ دهد.

به دلیل این که پاسخ های استرس و ترس مدت زیادی دوام ندارند این روند به صورت طولانی اتفاق نمی افتد اما اگر استرس و اضطراب شما ساعت ها ادامه داشته باشد ممکن است شما دچار اسهال و کاهش جذب مواد مغذی  شوید .عدم دریافت مواد مغذی کافی می تواند باعث کاهش کیفیت خواب شود.

کاهش وزن ناخواسته و یا ناسالم از آنجا که باعث استرس و اضطراب طولانی مدت می شود هضم غذا را کاهش می دهد و باعث اختلال اشتهای شما می شود. در نتیجه ممکن است به دلیل استرس احساس گرسنگی نکنید. روش های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد بنابراین اگر نگران هستید بهتر است با یک مشاور بهداشت مشورت کنید.

مشکلات خواب

وقتی ذهن و بدن شما به دلیل اضطرابی که تجربه می کنید فعالیت زیادی دارد کاملا منطقی به نظر می رسد که خواب شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

چون بدن به حالت استراحت خود باز نمیگردد این حالت می تواند شما را در شب بیدار کند‌. در سال ۲۰۰۷ محققان درباره اضطراب و استرس دریافتند که از هر۱۰ بزرگسال ۷ نفر دچار مشکلات خواب هستند .کمبود خواب می تواند اثرات زیادی بر بدن داشته باشد اما گاهی اوقات استرس و اضطراب می تواند افزایش این اختلال شود .استرس و اضطراب می تواند شامل تغییر خلقی ،مشکل در تمرکز، فشار خون بالا  و سیستم ایمنی ضعیف شود.

تنش عضلانی

به  غیر از آرامش روحی شل شدن عضلات بدن با اختلال مواجه می شود. تنش مداوم می تواند منجر به درد های عضلانی شود که  می تواند چند دقیقه تا چند روز ادامه داشته باشد. برای این مشکل تمرین های ریلکس کردن عضلات وجود دارند که می تواند کمک کننده باشد.

مواقع طولانی مدت اضطراب و استرس

در این مواقع بهتر است اشک بریزید. استرس و اضطراب  باعث بالا رفتن فشار خون شما می  شود که این افزایش فشار خون در مدت زمان طولانی رگ های شما را گشاد می کند در این حالت شانس ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد. ولی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هنوز مشخص نیست.

استرس باعث تعریق می شود و همین امر موجب دستان شما چسبناک شود و دیگر خشک نمی شود. این امر یک واکنش طبیعی می باشد که بدن هنگام استرس و اضطراب مجبور به این واکنش می باشد. هر چه ضربان قلب بالا می رود و بدن شما برای واکنش آماده می شود روند مصرف انرژی افزایش می یابد و دمای بدن زیاد می شود که واکنش عرق کردن و تعریق سبب خنک شدن بدن می شود.

جالب است بدانید که چگونه برخی موارد مانند اضطراب و استرس می تواند اثراتی فراتر از موارد ذهنی داشته باشد‌. هر آنچه در این باره تجربه کرده اید را با ما به اشتراک بگذارید.