بسیاری از مردم در مواجهه با مشکلات و یا بیماری های روانی به عنوان یک راه حل و خود درمانی به استفاده از داروها ، الکل ، انجام قمار و یا هر فعالیت اعتیاد آور دیگه ای روی می اورند. که خود این موارد مشکلات تازه ای را به دنبال خود به وجود می اورند. فارغ از اینکه قبل از داشتن اعتیاد خودتون رو دوست داشتید یا نه تنها با دوست داشتن خودتون می تونید به جنگ با اعتیادتون برید.
مسیری که قراره برای دوست داشتن بیشتر خودتون طی کنید طولانیه اما در انتهای مسیر سلامت تر بودن بدنتان ، ذهن و روحیاتتان قرار داره که ارزش طی کردن این مسیر طولانی رو داره.
تبریک میگم اگه متوجه این نکته شدید ، در این مطلب راهنمایی هایی برای تمرین دوست داشتن خودت هست که برای ترک اعتیادت می تونه بهت کمک کنه.

 

هر روز خودتون رو توصیف کنید

اگر این نکته به نظرتون خیلی مبهم و غیر واقعی به نظر میاد یکم صبور باشید تا در ادامه در موردش بیشتر توضیح بدم.
احتمالا خیلی چیزای زیادی در مورد توصیف مثبت روزانه به خودت شنیدی اما گفتن اون توصیف های مثبت و انجام دادن این تمرین با خودت خیلی فرق داره.
و نکته مهم تر اینه که گفتن این توصیف های مثبت روزانه به خودت فقط زمانی تاثیر گذار خود بود که بهشون باور داشته باشی.
برای پیدا کردن این توصیف های مثبت از خودت به این فکر کن که از بیرون چطوری به نظر میای؟
مثلا اگه یکی همه داستان زندگی تو رو بدونه حق رو به تو میده؟
به کسایی که تو رو بدون هیچ قید وشرطی دوستت دارند فکر کن.اون ها برای افراد دیگه تو را چطوری توصیف می کنند؟ با کدوم ویژگی مثبتت تو رو به بقیه معرفی می کنند؟
اگر فکر می کنید در تعریف از خودتون دچار اما و اگر میشید همه اون اما و اگرها رو بریزید دور.
مثلا “من خیلی باهوشم اما یه مقدار…”
همه این اماها را از فکرتون بیرون کنید در این تمرین جایی برای این اما و اگرها وجود نداره.
در عوض این مرحله از زندگیتان مرحله ای است که باید از این اما ها گذر کنید .بله این اماها وجود دارند اما به جای تمرکز کردن بر ویژگی های منفی گذشته ات بر روی ساختن ویژگی های مثبت تازه ای تمرکز کن.
این یکی از روش هایی است که نشونت میده در دوره ترک اعتیادت چطوری خودت رو دوست داشته باشی و هوای خودت رو داشته باشی. اساسا تو می خوای زندگیت رو پس بگیری.

از انتظاراتتون کوتاه نیاید

مهم نیست شما چطوری و یا به کجاها رفته اید . ما فقط در یک چیز با هم مشترکیم و ان این است که می خواهیم از این مسیری که الان در ان هستیم (اعتیاد) خارج شویم.
اگر مثل من به خودت سخت بگیری به احتمال زیاد در دوره ترک دچار مشکل خواهی شد . شاید روزایی پیش رو داشته باشی که لازم باشه خیلی تلاش کنی تا بتونی از تخت خوابت بلند شی و خیلی ساده خودت رو به خاطر کارایی که انجام ندادی مثل همین بلند نشدنت از تختت سرزنش کنی.
اما واقعیت اینه که همه ادم ها روزهای بد در زندگیشون داشتند.
اگر روز بعد با هر سختی تونستی از تخت خوابت بلند شی با مهربونی بزن به شونه خودت شاید قبلا برای بلند شدن از تختت نیاز به استفاده از مواد اعتیاد اور داشتی اما ایندفع بدون استفاده از اون از تختت بلند شدی.
همین موفقیت های کوچیکت رو جشن بگیر و نذاراین موفقیت هات هرچند هم کوچیک از نظرت دور بمونه.
این خیلی مهمه که داری سعی میکنی خودت رو دوباره دوست داشته باشی.

خوتان را بررسی کنید

اگاهی داشتن از خود بخش مهمی از تمرین دوست داشتن خود است چون تا به نیازهایتان اگاه نباشید نمی توانید به ان ها توجه کنید و در صدد رفع نیازهایتان برایید.
مثلا اگر در نقطه ای هستید که فکر میکنید به تعامل اجتماعی بیشتری نیاز دارید پس دست به کار شوید. این احساس شاید به این معنی باشد که باید به یک گروه اجتماعی بپیوندید و یا زمان بیشتری را با دوستان و خانواده تان بگذرانید.
اگر فکر میکنید به تنهایی نیاز دارید یک روز را برای انجام فعالیت هایی مثل فیتنس و یا مدیتیشن اختصاص دهید.
فقط سعی کنید تا جایی که ممکنه زمان خالی زیادی نداشته باشید . داشتن زمان خالی برای فردی که در حال ترک کردن عادت هایش است معمولا مناسب نیست.
وقتی احساس میکنی به زمانی نیاز داری که تنها باشی اون زمان ها را از قبل با یک فعالیت از پیش تعیین شده پر کن ، این زمان های خالی و بیکار بودن ممکنه باعث لغزشت به سمت اعتیادت بشه.

به اندازه کافی بخواب

اول اینکه اگه با بی خوابی در حال دست و پنجه نرم میکنی بدون که تنها نیستی.
اختلالات خواب یکی از نشانه های متداول ترک اعتیاد هستش. اما کاری که باید انجام بدی اینه که سعی کنی یفیت خوابت رو بهتر کنی.چطوری؟
خوابیدن بخش مهمی از حفظ سلامت ذهنی و فیزیکی است. اگر به اندازه کافی نخوابی و استراحت کافی نداشته باشی به راحتی در برابر استرس تسلیم میشی و این مساله ممکن است منجر به عود مشکلاتت و یا بازگشتت به سمت اعتیادت بشه.
بنابراین در ادامه چندتا نکته بهت میگم تا بتونی مقدار و کیفیت خوابت رو بیشتر کنی.
۱. سعی کنید زودتر از حد معمول بخوابید
بنا خوابیدنتون رو بر شبی ۸ ساعت بگذارید .و اگر فکر کنید یک ساعت زمان میبره تا به خواب برید پس یک ساعت هم زودتر از زمان معمول به تخت خواب بروید.
۲. قبل از خواب استفاده از وسایل الکترونیکی رو کم کنید.
سعی کنید یک ساعت قبل از زمانی که به رخت خواب می روید وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. تحقیقات نشون دادن فیلتر کردن نور ابی که در همه وسایل الکترونیکی هست باعث بهم ریختگی چرخه شبانه روزی بدن می شود و زمانی که شما در دوره ترک هستید باید از هرچیزی که باعث می شود خواب راحت تری داشته باشید کمک بگیرید.
۳. اتاقت رو تاریک کن.
این طور به نظرتون میاد که نور خورشید شما رو زودتر از انچه که باید بخوابید از خواب بیدار میکند؟ شاید این مساله بزرگی نباشه اما بدون راه حل هم نیست. سعی کنید در یک اتاق تاریک بخوابید یا از پرده ضخیم تری برای جلوگیری از تابش نور خورشید استفاده کنید.

درمان رو رها نکن

اعتیاد بیماری نیست که یک درمان داشته باشه. بنابراین اگر می خواهید دوره ترک بهتری داشته باشی بچسب به جلسه های گروهی.
همه شنیده ها و تجربیات نشان دهنده این است که دورماندن و فاصله داشتن از داروها و الکل و هرچیز اعتیاد اور دیگه ای بهترین روش برای خودمراقبتی در دوره ترک است.
یک مرکز درمان ترک اعتیاد در منطقه ای که زندگی میکنی پیدا کن که بتونی به صورت هفتگی در ان شرکت کنی و از ادم هایی با شرایط خودت کمک بگیری.
کلمات پایانی برای تمرین دوست داشتن خود در دوره ترک
هیچ کسی نمیگه دوره ترک اعتیاد راحت بوده است.
اعتیاد می تونه باعث تلفات و اسیب هایی برای بدن بشه . این که اثرات و اسیب هایش تا چه مدت بر بدنت باقی می مونه بستگی به موادی که استفاده کرده ای دارد .
اما خدا رو شکر که بدن می تواند خودش را بازسازی کند شاید بدنت کاملا مثل روز اولت نشه اما بدن انعطاف پذیره و می تونه که روز به روز بهتر شه. ذهن هم همینطور است . ممکن است به شخصیتت شکننده قبلیت و یا مشکلات عاطفی سابقت قبل از شروع دوره مصرف اعتیادت برگردی اما همه این مشکلات عاطفی و ذهنی هم ممکن است بعد از ترک کنار زده شوند.

اما هر معتادی که ترک کرده به تو خواهد گفت مسیری که برای دوست داشتن دوباره خودت انتخاب کردی کاملا ارزشش رو دارد.
از راهنمایی هایی که در این مطلب گفته شد و همینطور هر چیزی که به نظر خودت مفیده برای مراقبت از خودت استفاده کن.
مراقبت از خود یک مساله کاملا شخصی است پس خودت ببین چی حالت رو بهتر میکنه .
به عنوان حرف اخر از زمانی که داری استفاده کن . تو در مسیر رسیدن به سلامت تر بودن و شادتر بودن هستی.