بیش از یک ماه از قرنطینه کرونا می گذرد . در حالی که یک ماه از این سیستم بهداشتی می گذرد و همین مساله باعث شده که میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از ابنتلا به ویروس کاهش یابد اما ابتلا به اختلالات خلقی به طرز چشم گیری افزایش یافته است. انسان موجودی کاملا اجتماعی است و تامین غذایی و جانی او در حالی که دارای ارتباطات محدود باشد توان روانی او را به طرز چشم گیری کاهش می دهد. قرنطینه بسیاری از رفتارهای عملی ما از جمله ورزش و آمد و شد را کاهش داده و همین تغییر رویه باعث کاهش سروتونین می شود. همین مساله ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش داده که یکی از عوارض آن می تواند اقدام به خودکشی در افراد باشد.  در مقاله چگونه دوران قرنطینه را مدیریت کنیم به ارائه راهکارهایی پرداختیم که باعث می شد نحمل قرنطینه کرونا برای شما آسان تر باشد. در این مقاله قصد داریم به راهکارهایی برای عدم ابتلا به وسواس در دوران قرنطینه کرونا بپردازیم.

وسوس چیست ؟

در فرهنگ عموم ، وسواس بیماری روانی است که در آن فرد نمی تواند از نظافت دائم دست بکشد. فرد وسواسی هم فردی است که با رفتارهایی بیمارگون و افراطی سعی در انجام کارها و اقداماتی دارد که تحمل آن برای سایرین سخت و طاقت فرسا است. اما از منظر علم روانشناسی تعریف وسواس تفاوت های اشکاری دارد.

در وسواس یا آنچه روانشناسان به آن اختلال وسواس جبری-عملی می گویند ریشه این اختلال اضطراب است. اضطرابی که در زمان تجربه آن فرد برای سرپوش ناهدن و آرام و قرار گرفتن دست به اقدامات خاصی از قبیل شستن افراطی دست ها یا نظافت یا اشتغال ذهنی به یک فکر می پردازد. شاید در ظاهر وسواس برای عده ای مساله بسیار مهمی نباشد. اما این اختلال بسیار پیش رونده است و بدتر از آن اینکه خود این اختلال در صورت عدم درمان می تواند منجر به اختلالات همبود نظیر اختلال افسردگی اساسی شود.

وسواس و کرونا

در دورانی که ویروس کرونا یا همان کووید-۱۹ در دنیا تبدیل به یک پاندمی شده است و به صورت شبانه روزی می توانید از خبر ابتلا و مرگ افراد به علت ویروس کرونا مطلع شوید احتمالا درگیری مردم با اضطراب مساله ای کاملا طبیعی است . فراموش نکنیم که خود استرس دارای دونوع مثبت و منفی است. اضظرابی که افراد در مواجهه با اخبار کرونا با آن درگیر هستند منجر به استرس مثبتی می شود که پاسخ انسان به آن به تداوم حیات و بقای ما کمک خواهد کرد. با این وجود اضطراب یک چاقوی دولبه است و خیلی راحت می تواند از کنترل ما خارج شود.

چرا افراد ممکن است در قرنطینه به وسواس مبتلا شوند؟

ترس مداوم از لمس اشیا آلوده متاثر از ویروس کرونا و فکر ابتلا به کووید-۱۹ که در نهایت تفکر مرگ را در ما به وجود می آورد شدیدا باعث اضطراب می شود. پاسخ ما به این اضطراب بالا رفتارهایی است که منجر به کاهش آن افکار منفی می شود. این رفتارها می توانند بسیار خطرناک باشند . برای مثال در بسیاری از شهرهای ایران افراد به دلیل شستشو و مجاورت با  شوینده ها و الکل صنعتی دچار مسمومیت شدید و از دست دادن بینایی و حتی مرگ شده اند. به این منظور سازمان بهداشت جهانی و سازمان های محلی در هر کشور دائما در باره دستورالعمل های شستشو و بهداشت در دوران پاندمی کرونا اطلاع رسانی می کنند. همینطور افراد ممکن است نسبت به شستشوی دست و صورت و استحمام زیاده روی کنند. همین کار می تواند آۀسیب های جدی به پوست وارد کند. بنا براین با وجود افکاری که اضطراب زا هستند ، رفتارهتای جبرانی که منجر به وسواس می شوند اجتناب ناپذیر خواهد بود.

برای جلوگیری از ابتلا به وسواس در قرنطینه کرونا چه کارهایی انجام بدهیم؟

خودتان را سرزنش نکنید. درحالی که همه دنیا درگیر ویروس کرونا است اضطراب و اشتغال ذهنی به فکر بیماری و ترس کاملا طبیعی است بنابراین خود را با سرنش کردن با افکار منفی احاطه نکنید.

شستشو تمیزکاری را فقط به عنوان توصیه بهداشتی انجام دهید: برای شستشوی صحیح و کارآمد کافی است که از دستورالعمل استاندارد سازمان بهداشت جهانی استفاده کنید . اگر در حین شستن و نظافت متوجه شدید که این رفتار را نه برای میکروب زدایی بلکه از استرس انجام می دهید، سریعا آن رفتار را متوقف کنید.

به کارهایی روزانه و روتین خود بپردازید : اگر در طی روز برنامه ریزی داشته باشید و بتوانید کارهای مفیدی از قبیل خواندن کتاب یا دیدن فیلم و ورزش و نرمش را انجام دهید کمتر فرصت پیدا می کنید که درگیر افکار وسو.واسی بشوید.

در لحظه زندگی کنید : نه به گذشته و اتفاقات آن فکر کنید و نه به افکاری که درباره اتفاقاتی است که احتمالا در آینده اتفاق بیفتد فکر کنید . آینده را به آینده بسپارید . فکر کردن به اتفاقاتی که در کنترل ما نیستند ما را دچار اضطراب بیشتری می کنند.

استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید :   شبکه های اجتماعی همانقدر که در احساس تعلق شما می تواند ثمر بخش باشد می تواند شما را به استرس و اضطراب بیاندازد. بررسی اخبار را در طی روز فقط از  یک کانال خبری مطمئن پیگیری کنید و از چک کردن مداوم اخبار مربوط به کرونا اجتناب کنید.

استفاده از چای سبز و دمنوش های گیاهی : سعی کنید در طی روز یکبار چای سبز یا یک دمنوش آرامبخش دیگر را امتحان کنید. البته در استفاده از دمنوش های گیاهی افراط نکنید زیرا در طب سنتی هر کدام از گیاهان دارویی باید با طبع و مزاج شما سازگار باشد. 

ورزش کنید : ورزش انرژی و تمرکز بسیار زیادی نیاز دارد. در ورزش کردن ، تا حدود زیادی اشتغال ذهنی و فکری شما به افکار استرس زا کاهش پیدا می کند . یوگا هم یکی از ورزش های بسیار سودمند است زیرا به فضای زیادی هم نیاز ندارد و همین مساله این ورزش را به گزینه خوبی در دوران قرنطینه کرونا تبدیل می کند .

از یک روانشناس کمک بگیرید :  اگر فکر می کنید اقدامات بالا را انجام داده اید ولی همچنان به کمک نیاز دارید می توانید از مشاوره با یک روانشناس بهره مند شوید. در این دوران اپلیکیشن های پزشکی و درمانی بسیاری مشغول فعالیت هستند. در اپلیکیشن نوکو هم سرویسی با نام همپای روانشناس وجود دارد که می تواند در زمینه وسواس و فکر اضطرابی ابتلا به کرونا به شما کمک کند.

بگذرد این روزگار تلخ تر از زهر      باردگر روزگار چون شکر آید

این اولین بار نیست که در طول تاریخ یک بیماری تبدیل به یک پاندمی می شود . در طول اعصار مختلف ویروس ها و باکتری ها بارها باعث مرگ و کاهش جمعیت انسان ها شده اند. با این وجود هیچ کدام از آنها آنقدر طول نکشیده که به جمعیت انسانها صدمه زیادی وارد کند. امروزه ما در بهترین شرایط از لحاظ علم پزشکی قرار داریم. همینطور روابط بین الملل به شکلی پیش می رود که دولت ها متوجه شده اند که بدون همکاری با هم کار به جایی نخواهند برد. 

در هفته قبل در سازمان ملل متحد قطعنامه ای صادر شد که در آن به قرار گرفتن برابر واکسن احتمالی ویروس کرونا به تمام ملتها تاکید می کند. 

کلام آخر

تصادفات جاده ای و استعمال دخانیات و بیماری های قلبی بیشتر از ویروس کرونا قربانی می گیرند و باید ما به عنوان انسانی آگاه مرگ را به عنوان بخشی از فرایند رشد و تکامل خود بپذیریم. با فکر به اتفاقاتی که اتفاق نیفتاده و افکار وسواسی ابتلا به کرونا فقط این دوران را به خود زهر می کنیم. بنابراین عبور ار این شرایط از ما افرادی قوی تر و ماندگار تر خواهد سخت و مارا تبدیل به نسلی خواهد کرد که در برابر بیماری ها متحد تر و یکدل تر خواهیم بود.

 

 

منبع اصلی این مقاله وبسایت ۱SQ است.